Flanders Make belangrijke partner in Europees HighLite project
Bedrijfsnieuws 22/01/2021 9:45:22
Binnen het Europese HighLite project wordt onderzocht hoe men flexibele zonnepanelen kan inzetten in gebouwen of voertuigen. Flanders Make heeft de infrastructuur voor het testen van voertui
BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s
Elia Group lanceert verbeterd Inside Information Platform
Elia incubator stimuleert digitale innovatie
Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
Ontwikkeling vliegtuigbrandstoffen uit biomassa
Kostenverlaging mogelijk voor geothermische stadsverwarming
>> Meer verwant nieuwsThe future of smart manufacturing with IIOT
Virtueel online event
donderdag 15 april 2021
Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings
Live Webinar
van 21/04/2021 tot 28/04/2021
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Online cursus IE-net
van 27/04/2021 tot 6/05/2021
EPLAN Virtual Fair
Online
van 28/04/2021 tot 29/04/2021
Grand Paris Express
Live Webinar
dinsdag 4 mei 2021
Sensor+Test 2021
Online event
van 4/05/2021 tot 6/05/2021
(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase
(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur
(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk
(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer
(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Het HighLite consortium bulkt van de kennis over flexibele integreerbare zonnepanelen, maar kennis over de toepassing ervan op een voertuig is minder uitgebreid. Fraunhofer ISE, die in dit project een prototype van een flexibel zonnepaneel ontwikkelde, schreef daarom een opdracht uit bestaande uit een kennis- en een infrastructuurluik.
Flanders Make kon het consortium overtuigen door zijn uitgebreide kennis en state-of-the-art testinfrastructuur voor voertuigen. Hun diversiteit aan onderzoekers stelt hen in staat om deze flexibele zonnepanelen mechanisch en elektrisch te integreren in voertuigen.
Alle automotive componenten worden getest en daarnaast kunnen in hun infrastructuur meteen ook real-life scenario’s uitgetest worden op een voertuig. Hierbij stellen ze in eerste instantie de vereisten voor de zonnepanelen vanuit al zijn facetten scherp. Vervolgens stellen we een testplan op en voeren we de testen uit om te controleren of de zonnepanelen aan de strenge automotive kwalificaties voldoen.
De gevraagde testen dienen hierbij zo nauw mogelijk aan te sluiten aan real-world driving. Zo worden trillingen, temperatuurschommelingen, vochtigheid en, in dit geval zéér belangrijk, lichtinval/zonne-emulatie gecombineerd.
Hiervoor worden de eigen testvoertuigen gebruikt waarmee we de data kunnen capteren en kunnen omzetten naar een testcyclus. Deze testcyclus wordt vervolgens gebruikt voor testen op componentniveau in hun elektrodynamische shaker (EDS) incl. klimaatkamer en zonne-emulatie. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - Flanders Make)
Klik hier voor meer informatie over het HighLite-project >>